På begäran av er läsare

Jag har fått lite mail från er läsare där ni skriver att ni gärna vill läsa lite om smink och mode tips. Jag själv kan inte något jättebra sminktips men jag läste ett jättebra i Sofie´s Mode.

Detta är ett tips till ansiktsformen. Hur man bör lägga makeupen så den passar den ansiktsform man har.

Runt
Runda ansikten ser ofta ungdomliga ut. Framhäv det och överdriv inte din makeup.

1. Pudra lagom
Basen ska vara naturlig och tunn. Jämna bara till precis där det behövs. Pudra lagom med ett naturligt och inte alltför täckande puder, gärna med lyster i.

2. Skugga
Lägg rouge precis under kindbenet. Sug in kinderna och fortsätt markeringen ner mot hakan. Tänk naturliga toner och skugga även strax ovanför tinningarna.

3. Bryn i fokus
Markera brynen och gör dem smalare längre ut i riktining ner mot örsnibbarna.

4. Mjuka skuggor
Markera ögonen med mjuka, antruliga skuggor , gärna i riktning utåt mot tinningarna, både under och ovanför ögonen.

Flirtiga fransar! Visa upp dina ögon! Markera ytte ögonvrån med en mörk kajalpenna och fäst några enstaka lösögonfransar längst ut.



Mary-Kate Olsen har ett typiskt runt ansikte!


Hjärtformat
Hjärtformade ansikten har ofta bred panna och smal haka. Förstärk dina drag med rätt teknik!

1. Highlighter
Skapa ett snyggt helhetsintryck genom att betona kindbenen och pannans högsta punkt med en highlighter.

2. Rouge
Applicera rouge i kindbenshålet, partiet under kindbenet, och tona noga. Rosiga färger gör sig bäst.

3.Runda former
Här har ögonen ofta en oval form och sitter ganska långt ifrån varandra. Tänk på att inte dra ut ögonskuggan, det gör att ögat ser ännu längre ut. Jobba i runda former och applicera skugga på hela locket.

Cool kajal! Måla en bred linje med en kajalpenna på ögonlocket. Låt inte linjen vara för skarp, utan tona den i kanterna så blir intrycket mjukare.



Chistina Ricci har ett hjärtformat ansikte!


Fyrkantigt
Ett fyrkantigt ansikte kan se lite maskulint ut med markanta drag, bred panna och tydlig käklinje.

1. Runda till formen
Använd en highlighter i pannans mittparti, över näsryggen och på hakans mitt för att mjuka upp ansiktets hårda kanter. Tona ytterkanterna med ett mörkare puder.

2. Högsta punkten
Applicera rouge på kindernas högsta punkt i runda cirkelrörekser. Gärna i brunröda toner.

3. Naturliga bryn
Brynen bör vara naturliga och tonas ut mot mitten av örat.

4. Markerade ögon
Ögonen är ofta stora och runda. Våga måla kajal innanför fransarna för att skapa sug i blicken. Lägg en skugga över hela ögonlocket och tona med en ljusare ovanför.

Sotiga ögon! Sota hela ögonlocket. Markera bloblinjen och måla en mörk kajalpenna innanför fransarna. Avsluta med rejält med mascara.



Keira Knightley har ett väldigt fyrkantigt ansikte!


Avlångt
Avlånga ansikten har markerade käkben, höga pannor och en kraftig käklinje. Satsa på att mjuka upp dina drag för bättre balans!

1. Rätt ton
Kompaktpuder är perfekt för att få en sammetslen hy och en jämn hudton. Applicera i hela ansiktet och var noga med att välja en nyans som inte är för mörk.

2. Raka bryn
Markera inte brynen för hårt. Behåll dem så raka du kan, men låt dem svalna av utåt mot örat.

3. Markera kindbenet
Undvik rouge under kindbenen - applicera det hellre mitt på kinden.

4. Runda till ansiktet
Skugga lätt på pannan och hakan med ett mörkare puder, för att runda till ansiktet.

5. Inga skarpa linjer
Satsa på ögonskugga i runda, mjuka former och undvik skarpa eller för långt utdragna linjer. Tona hellre upp mot brynen än ut mot tinningarna.

Klassisk eyeliner! Börja i ögonvrån och gör linjen bredast mitt på ögat. Sudda linjen med en mörkare skugga längst ut, så att den inte blir för skarp.



Agyness Dayn har ett vanligt avlångt ansikte!


Jag hoppas detta hjälper er lite och maila gärna bilder när ni prövat mina tips :) Hade vart kul att se om ni lyckats! :)
Själv ska jag pröva detta tipset imorgon då jag ska på Mustasch spelning på KB i Malmö:) Jag längtar !

Nu ska jag vila ett slag för jag ska ju jobba i natt mellan 22.45-07.45  och sedan ska jag operera bort min visdomstand :( Aj!

Kram Elzbieta

Kommentarer
Postat av: Anonym

AA? Visdomstanden? AJ?!! Gör den mkt ont? :(

<3 / Din bästis :)

2009-01-22 @ 18:34:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0